Tilbage til det gamle - eller er nye tider på vej i landets idrætsfaciliteter? En meget stor del af landets idrætsfaciliteter styrer mod akutte eller langsigtede økonomiske udfordringer som følge af disse måneders næsten totale nedlukning af landets idrætsanlæg under Corona-krisen. Hvordan skal faciliteterne agere i en krise, hvor de både har skiftende regelsæt, skærpede hygiejnekrav, presset likviditet og store udfordringer på den lange bane at forholde sig til? Branchens store udfordringer blev behandlet grundigt på dagens Online-seminar 2 i serien ‘Idrætsfaciliteterne og sundhedskrisen’.
Går størsteparten af branchen i virkeligheden bare og venter på, at alt bliver som før - eller er man i gang med at ruste sig til en ny fremtid, hvor faciliteterne skal spille en langt mere proaktiv og synlig rolle i idrætsbilledet og lokale fællesskaber for at overleve?
Onsdagens seminar ‘Idrætsfaciliteterne og sundhedskrisen. Hvad gør vi nu? Faciliteternes lange vej gennem sundhedskrisen, der blev til en økonomisk krise’, prøvede ved hjælp af meget dygtige fagfolk fra branchen at navigere i nogle af udfordringerne.
Undersøgelsen ‘Idrætsfaciliteterne og sundhedskrisen’ rejste nogle helt afgørende ledelsesmæssige og strategiske spørgsmål for landets idrætsfaciliteter. Mange af udfordringerne var kendte i forvejen, men sundhedskrisen har forstærket problemstillingerne.
Hvem tegner faciliteterne lokalt? Har facilitetsledere, halbestyrelser og deres bagland i kommuner og foreninger overhovedet en præcis hjemmel og de rette værktøjer til navigere i krisens mange udfordringer?
Undersøgelsen tyder på store forskelle mellem landets faciliteter. En del faciliteter betragter i praksis ikke sig selv som ‘virksomheder og aktører i lokalsamfundet’, men mere som fysiske rammer', som er gået i en slags ‘dvaletilstand’ i venten på, at de bliver hjulpet ud af dyndet af kommuner - eller (?) efter sundhedskrisen. Men gør det det? Er der overhovedet en normaltilstand at vende tilbage til? Hvordan kan faciliteterne arbejde strategisk for at vende styrket ud af krisen?
Også på det landsdækkende plan er billedet af branchen mudret. Hvem repræsenterer branchen? Hvem argumenterer branchens sag? Hvem sikrer, at hjælpepakker og sikkerhedsvejledninger når ud og er implementerbare i praksis? Hvem træffer beslutninger og laver udspil på branchens vegne i den bøvlede genåbningsfase? Hvem sikrer, at faciliteternes økonomiske og driftsmæssige interesser varetages tilfredsstillende i en tid, da andre aktører også er pressede og har behov for økonomisk og organisatorisk hjælp, hvilket kan skabe både lokale og nationale modsætningsforhold mellem aktørerne?
Hvem sikrer, at branchen troværdigt kan byde ind med ind de løsninger, der bliver brug for, når fællesskaber og folkesundhed skal genoprettes i tiden under den langsomme genåbning og i tiden derefter?
Hvad betyder det for de enkelte faciliteters muligheder og forretningsmodeller, at kommunerne lemper på anlægslofterne i en fart, samtidig med, at driftsøkonomien i de eksisterende anlæg er på vej mod voldsomme udfordringer?
Neden for kan du finde materiale og lytte til oplæg og perspektiver fra seminaret:
Find materiale fra Online-seminaret:
Download præsentation fra Lars Steen Pedersen, LSP Resolve
Download præsentation fra Esben Danielsen, Lokale og Anlægsfonden
Download præsentation fra Peter Forsberg, Idrættens Analyseinstitut
Download optagelse af hele online-seminaret (password: 7y@u7V3y ).
Program og tilmelding, Seminar 2, Onsdag den 13. maj kl. 10.30-12.00
Seminar 2: Idrætsfaciliteterne og sundhedskrisen. Hvad gør vi nu? Faciliteternes lange vej gennem sundhedskrisen, der blev til en økonomisk krise.
To måneders næsten total nedlukning for alle aktiviteter har kastet mange idrætsfaciliteter med afhængighed af andre indtægter end kommunale tilskud ud i en svær økonomisk krise. Hvad er de strategiske faser i håndteringen af krisen i de kommende måneder og år, og hvordan kan faciliteterne få bedst mulig gavn af de forskellige hjælpepakker? Hvordan kan faciliteterne sikre sig, at bestræbelserne på at styrke samfundsøkonomien gennem en ophævelse af anlægsloftet bliver en styrkelse af sektoren?
10.30-10.35: En kort introduktion. Hvor ligger de største udfordringer for idrætsfaciliteterne i de kommende måneder og år? introduktion på baggrund af undersøgelsen ’Idrætsfaciliteterne og sundhedskrisen’. Henrik H. Brandt, journalist og selvstændig konsulent i idræts- og fritidssektoren, Idrættens Konsulenthus.
10.35-10.55: Krisehåndtering i flere faser. Hvad skal på plads? Hvilke opgaver er mest presserende for ledelser og bestyrelser i de danske idrætsfaciliteter? Ser faciliteterne faresignalerne? Hvordan kan ledere og bestyrelser tilgå opgaven med at vise rettidig omhu? Lars Steen Pedersen, LSP Resolve og bestyrelsesformand i DGI Husene i Aarhus og Herning.
10.55-11.10: Anlægsloft og anlægsøkonomi i lyset af sundhedskrisen. Hvordan investerer man bedst på facilitetsområdet for at styrke samfundsøkonomien og få idrætsmiljøerne tilbage på et kurs efter sundhedskrisen? Hvordan sikrer vi kvaliteten, når anlægsloftet slippes fri? Hvordan navigerer vi i dilemmaet mellem faciliteter med akut ondt i driften og behovet for at sluse flere anlægsmidler ud i samfundsøkonomien? Esben Danielsen, direktør, Lokale og Anlægsfonden.
11.10-11.30: Lad aldrig en god krise gå til spilde. På den ene side kommer sundhedskrisen til at skærpe kravene til de nære ting som rengøring, hygiejne og akut økonomisk overlevelse i landets faciliteter. På den anden side skærper krisen kravene til ledelse og strategisk udvikling. Holder bukserne til det?
Peter Forsberg, ph.d. og idrætsanalytiker med speciale i ledelse af danske idrætsanlæg og Teresa Egballe, afdelingsleder for fritid og kultur, Hedensted Kommune.
11.30-12.00: Diskussion, idéudveksling og spørgetime. Ordstyrer: Henrik H. Brandt, Idrættens Konsulenthus.
Arrangører: Seminarerne om ‘Idrætsfaciliteterne og sundhedskrisen’ er arrangeret af LSP Resolve ved Lars Steen Pedersen og Idrættens Konsulenthus ved Henrik H. Brandt.
Lars Steen Pedersen er rådgiver i ledelse, strategi og bestyrelsesarbejde. Han er aktivt involveret i rådgivning af blandt andet danske idrætscentre, golfklubber, kommuner og organisationer på idræts- og fritidsområdet og er blandt andet formand for bestyrelsen i DGI Husene i Aarhus og Herning samt Vingsted Hotel & Konferencecenter (Kontakt: lars@lspresolve.dk, 4084 5800).
Henrik H. Brandt er journalist og selvstændig konsulent i Idrættens Konsulenthus. Han er tidligere journalist på Jyllands-Posten og direktør for Idrættens Analyseinstitut og har dybt indsigt i den danske idrætssektor og erfaring med talrige undersøgelser af blandt andet danskernes motions- og sportsvaner, kommunal og national idrætspolitik samt drift, ledelse og organisering af idrætsfaciliteter (Kontakt: henrik.brandt@idkon.dk, 2921 0972)